top of page

18 • Het nieuwe jaar, goede voornemens en een nieuwe studie


Met mijn beste vriendinnetje, Laura x

Allereerst, een heel fijn nieuwjaar iedereen! Hopelijk hebben jullie 2019 goed ingezet.

En als tweede… goede voornemens. Mijn persoonlijke mening? Hmm, misschien een béétje overrated?


Het is natuurlijk geweldig als je besluit meer te sporten, minder uit te geven en je minder op te winden in situaties enz… maar het wordt een beetje minder geweldig als deze dingen na een week uit je hoofd zijn verdwenen en alles is zoals voordien. Ik ben er zelf ook schuldig aan en zou het nogal hypocriet vinden dit iemand te verwijten.


Na een half jaar lidgeld te betalen zonder een stap in de fitness binnen te zetten, heb ik besloten terug te gaan sporten. En nee, ik stel me geen onrealistisch doel voor ogen zoals een fitgirl worden of een sixpack kweken. Het enige dat ik wil, is een goede conditie en wat kilo’s kwijt. Ik ben namelijk heel snel uitgeput, maar voor mijn leeftijd vind ik dat niet normaal. Daarom móét er, in mijn ogen, aan gewerkt worden. Een beetje doorzettingsvermogen kan nooit kwaad. Nog iets dat ik moet leren.


Ik begin in februari een nieuwe studie, nadat ik - als alles goed gaat - eind januari mijn middelbaar diploma behaal. Dit is een voltijdse studie, en om eerlijk te zijn ben ik geen vijf dagen meer naar school gegaan sinds mijn 18e. Daarom ben ik best een beetje bang dat dit te zwaar gaat zijn voor mij, en dat ik de studie niet zal volhouden. Sommige momenten denk ik ‘jawel Sofie, je kan dit’, maar andere momenten lijkt het alsof ik wéét dat ik na een maand of twee zal stoppen met de opleiding. Natuurlijk geloof ik liever mijn eerste gedachtes en hoop ik dat ik het haal.


En ja hoor, het is weeral gebeurd; twee goede voornemens. Nochtans had ik beslist er niet meer aan mee te doen dit jaar, maar ergens denk ik dat je als persoon steeds naar een betere versie van jezelf streeft. En ja, misschien is dat wel de reden dat er nieuwe doelen in mijn leven zijn; fitter worden en een tweede opleiding afronden. Want volgens mij is er nog een “betere” Sofie dan ik nu laat zien. En dat zal ik bewijzen.


Doen jullie aan goede voornemens? Zo ja, drop je goede voornemens in de comments!

bottom of page