top of page

8 • HEMA's blik vol geluk

“Geluk bestaat uit 3 dingen: iemand om van te houden, iets om te doen en iets om op te hopen.” – Chinees gezegde

Als geluk zo eenvoudig is, laat ik er dan maar eens aan beginnen.

Iemand om van te houden… van wie hou ik? Van zoveel mensen, maar er is toch één persoon die er bovenuit steekt: Bjarne. Bjarne, Bjarne, Bjarne. Zonder twijfel. Hij is de persoon die ik nodig heb om van te houden.

Iets om te doen… aangezien ik gestopt ben met school, is dat momenteel geen optie om uit te kiezen. Maar ik weet wel wat anders: fitnessen. Er helemaal voor gaan, een killerbody kweken. Ik was vrij goed op weg door elke dag te gaan fitnessen voor ik mezelf slechter begon te voelen, en ik wil er op dit moment graag opnieuw mee beginnen.

Iets om op te hopen. Dat is een moeilijke. Ik hoop op geluk. Maar aangezien geluk inhoudt dat je nog steeds op iets moet hopen, hoop ik op het goedkomen van een relatie. Maar om eerlijk te zijn, dat is voor mij écht geen geluk. De onzekerheid die erbij komt kijken zorgt voor veel spanningen, die er dan weer voor zorgen dat ik me slecht voel. Máár; hoop doet leven. Dat heb ik wel gemerkt de laatste maand. Misschien moet ik iets kiezen dat met mijn carrière te maken heeft. Ik hoop dat ik fotografie, visagie en hairstyling tot een goed einde kan brengen. Dat ik hier de baan van mijn dromen in vind.

Zo, ik denk dat ik gelukkig ben dan. Voelt gelukkig zijn dan zó aan..?

“Het leven bestaat niet uit mijlpalen, maar uit momenten.” – onbekend

Wauw. Dit is zó… juist. Mijlpalen zijn uiteraard heel leuk: afstuderen, je eerste baan, promotie, huwelijk, kindje… Maar dat is inderdaad niet waaruit het leven bestaat. Óók, ja, maar vergeet niet te genieten van de momenten die zich daartussen bevinden. Vergeet niet te genieten van een glas wijn op een mooie zomeravond. Vergeet niet te genieten van de weg van de bushalte naar huis waarbij je de vogeltjes hoort fluiten. Vergeet niet te genieten van het uitzicht dat je hebt uit het raam. Er zijn zoveel mooie dingen waar we gewoon niet meer bij stil staan en waar we vergeten van te genieten. Zoveel belangrijkere dingen dan enkel die mijlpalen.

“Geluk wordt niet bereikt door zelfvoldoening, maar door trouw aan een waardig doel.” – Joseph Addison

Een waardig doel. Twee keer raden wie mijn waardig doel is. Door trouw aan hem te blijven, heb ik het gevoel dat ik het goed doe in het leven. Misschien ook mijn studies. Door ervoor te blijven gaan, bereik ik uiteindelijk wat ik al jarenlang wil: mijn diploma. Of is dat dan weer zelfvoldoening..?

- Dank je voor het geweldige cadeautje, zussie! -

Liefs,

Sofie

bottom of page